evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Förarbete inför Thanksgiving och Advent

Publicerad 2015-11-22 18:28:00 i Allmänt,

 
 
Om man nu vore konditor kanske man skulle kunna fixa sådana här söta cupcakes till Thanksgiving, men nu är man ju inte det. Längtar redan efter pumkin spice latte, Noah också. Har fixat ingredienser idag.
Hittade i alla fall kalkoner i olika storlekar till ett bra pris på Willys. Kunde dessvärre inte köpa någon idag eftersom jag inte har plats i frysen. Tisdag blir bra, för den ska ju tina ett par dygn innan tillagning.

Mysigt när det är kallt ute. Malte fick Oboy med grädde och marshmallows i sin julmugg och jag kaffe i min fina julmugg som jag fått av..gissa vem...Collan.
Vi har även smugit igång med lite glögg.

Har hunnit fixa till våra döda husdjurs gravdekorationer också.


 
Dörrkransen fick lite en-ris på sig och en enkel dekoration då jag vill ha det enkelt och lantligt.
 
 
Har bakat lussebullar både idag och igår då jag inte haft ro att stå och rulla flera timmar i sträck. En sats igår och en idag. Jag har det bästa receptet som jag provat. Det är gammalt och kommer ifrån....Collan.


Collans Lussebullar
 
225 g smör
2 kuvert saffran
5 dl mjölk
50 g jäst
1 krm salt
2 1/4 dl socker
1 äggula
13 dl vetemjöl
 
Tillreds som en vanlig bulldeg. Det står 15 dl vetemjöl i receptet men jag kör med lite mindre då blir dom lite mer degiga. Vi använder inte russin eftersom ingen gillar det här hemma annars är det ju fint att dekorera med.
 
Tog en tur till Mormor och  Morfars grav för att leverera min gravdekoration och tända lite ljus. Jag tror dom fick sig ett gott skratt eftersom jag svor och håll på bra länge eftersom ljusen blåstes ut hela tiden. Vi har ju fått lagt stenen ner eftersom den lutade pga sank mark så nu finns inget lä. Hade med mig kaffe och tänkte ta en fika med dom, men det hann kallna och mina fingrar var som isbitar innan jag var klar. Tog en klunk kallt kaffe och och tackade för mig. Pratar ändå med mormor dagligen.

Har även hunnit beställa sorg bukett till Lars begravning som är på Onsdag. Det blir jobbigt med begravning, speciellt när man ska behöva se mamma så ledsen. Lisa ska sjunga på begravningen, det gjorde hon på mormors också. Det blir lite mer personligt  och stämningsfullt då.  Otroligt att hon klarar av det.
 
Granen på trappen fick sina ljus också....ja , man måste tjuvstarta om man ska hinna allt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela