evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Våren flyttar in

Publicerad 2016-01-31 15:30:47 i Allmänt,

Malte och jag shoppade lite vårlökar för att få in våren. Har slängt ut alla små-granar och enar fast dom fortfarande var så fina.
Tänker plantera dom ute och hoppas på det bästa.

Ut med vintern och in med våren.
Det blev tulpan, krokus och pärlhyacinter.




När vi var ute och handlade hittade vi ett ställe som säljer killarnas favorit-läsk på platta. 109,- för en platta.
Det är jäkligt billigt för dessa är svåra att få tag i och på Coop i Marieberg kostade en burk 11.- och på Maxi vid universitetet 7.-
Detta pris var exkl. pant men det blev i snitt 5.-/burk
Jag säger som Bert Karlsson: "Jag är inte snål, bara fruktansvärt prismedveten"
Ja, det blåste lite. Snask och läsk inhandlat!

Det blev även lite kak shopping på Delicato Outlet i Vingåker i Fredags.
Det kommer ju lite födelsedagskalas här i Februari så det är bra att bunkra upp med lite kakor.
Jag bakar gärna tårta och mjuka kakor men inte gärna småkakor. Kolakakor kan jag möjligtvis tänka mig att baka igen.




Efter kak-shoppingen åkte vi till Robin för att gratulera på 27-års dagen som var syftet med Vingåkers trippen.
Här ser vi tre bröder på rad.
Kajsa hade för första gången gjort en smörgåstårta och hon hade lyckats. Den var både vacker och jättegod.

Hon hade också köpt en avocado. En jumbo avocado. Det har jag aldrig sett förut.

Noah har aldrig varit förtjust i hundar, utan tvärtom, han är lite rädd för dom.
Robin och Kajsas hund Tarzan struntade i det och bökade ner sig vid Noah och vägrade lämna hans sida på hela kvällen. Noah tyckte det var rätt mysigt och lät honom vara.


Dom har en riktigt fin kakelugn i sin lägenhet.
I dag är det ju Söndag och då blev det brödbak igen. Nytt recept och dessa blev jättegoda.




50 gram jäst
6 dl ljummet vatten
2 tsk salt
2 msk olivolja
10-12 dl vetemjöl
 
Penslas med vatten och garnera med lite flingsalt  innan dom gräddas.
 
Degen jäses 60 minuter i bunke och 30 minuter på plåt
Gräddas i 250 grader i ca 10 minuter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela