evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Midsommar

Publicerad 2016-06-26 18:00:00 i Allmänt,

Midsommarhelgen är till ända. Vi firade hemma i Esplunda med grannar, vänner och släktingar.
Den inleddes i Torsdags med tältuppsättning, dukning och björkplockning.
Malte skjutsade runt mormor och mig.
Här har vi plockat Björkar.









 




Himlen var magiskt vacker på promenaden hem.

Mamma hjälpte mig med förberedelserna för vår midsommar-knytis. Jag gjorde Jansson, Matjesill tårta, Marängtårta, köttfärspaj och mamma gjorde köttbullar, sill och ägghalvor.



Kristina vid Buffébordet.






Lilla mamma.




Ella som är uppvuxen på gården var en självklar gäst även fast hon nu bor i stan.














Ja, nu var ju detta ingen båt-fest utan det var gamla sånghäften.
Härligt att ha så många musiker till grannar.


Jessie hämtade köttbullar mellan mig och min bordskamrat.


Efter lunchen var det dags för att resa stången. Några hade plockat blommor och klätt den medans vi fixade med maten.









Sedvanlig dans kring stången.


Små grodorna ser det ut som.





 
 
Medans vi dansade snodde fina Lapphunden Jessie min träsko.
 
Småtjejerna hade fixat med lotteri.
 
 
 
 
 






Och lag-lekar blev det. Dessa härliga Panter-tanter fick hattar, rockar och handväskor till en tävling. De bjöd på sig själva må jag säga. De är mellan 76 och 86 år gamla och så fräscha och roliga.
 
 
 
 Sen tappade jag bort min mobil så det blev inga mer bilder den kvällen. Mobilen återfanns dock dagen efter under städningen. Den hade ramlat bakom en hylla i hallen.
Det blev i alla fall grillning senare på kvällen och ungdomarna gick in och spelade kort och spel medans vi gamlingar roade oss i tältet.
 
Lördagen hade vi städdag och plockade ner tältet och fixade med lite mat av restrena. Potatissallad, grillspett,  tzatsiki och sallad.




Ungdomarna bakade kladdkaka till glassen och jordgubbarna.



En del slappade innan fotbollen.
 
 En del pratade och åt.
 

En del spelade badminton.

En del lapade sol och vin vid husknuten.


Gubbarna tittade på fotboll ute i det sköna vädret.



 
 

Jessi ville inte demonstrera hur agility banan funkade så Kristina visade och fick en korvbit som belöning.






En härlig eftermiddag och kväll med många skratt, arbete, sol, mat och promenad. Härligt med galna vänner! Ungdomarna avslutade med att titta på filmen Grease.

Så här såg det ut midsommarhelgen för ett år sen. LA och Disneyland. Kontraster.










Och om några dagar är våra Amerikanska vänner på Svensk mark. Ungdomarna kikar (sms app) för fullt. De är så glada att snart få återförenas. 
Deras ungdomar kikar även mig. Detta fick jag av 14 åringen idag.



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela