evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Barn och presenter

Publicerad 2016-05-26 10:36:01 i Allmänt,

Jag läste precis ett inlägg på instagram som en mamma lagt upp. Hon sa till sin 6 åring att i morgon kommer det lite familj och vänner hem till oss för att fira din födelsedag och min bok som jag skrivit. Det sista skrev hon för att gardera sig ifall de inte hade paket med till pojken.
Låt mig ge ett exempel på ett sånt scenario en kompis hade för ett år sen. Hennes barn fyllde år och kusinerna kom tidigare än morbror och fru.
Kusinerna hade med paket. När morbror och fru kom och ringde på dörren nån timme senare öppnar barnet förväntansfullt och dom säger grattis men har inte med något paket.
Barnet har ju redan fått paket av deras familj men barnet som är liten förstår ju inte det. Barnet säger inget men man ser hur besviken denne är. Hur tänker man här som vuxen? Jag skämdes å deras vägnar och mamman ringde mig efter detta, vi tyckte ju såklart likadant.
Kunde dom inte bara ha med ett paket, något litet. Varför ska man som förälder oroa sig för sånt, jag tycker att det är en självklarhet att ha med ett paket till ett barn som fyller år. Alla tycker visst inte likadant. Barn blir ju oftast lika glada för ett billigt som dyrt paket bara dom blir uppvaktade. I alla fall har mina barn blivit det.
 
När jag ändå är inne på detta ämne (tänkte inte nämna detta då det är så skamligt gjort av människan i fråga och jag är fortfarande chockad över beteendet)  så vill jag också säga att om man har gratulerat vänners barn ända sen dom var små och slutar de vuxna att umgås av någon anledning. Då skiter man väl inte att gratulera barnen för det. Barnen ska väl inte straffas för att de vuxna inte kunde se konsekvensen av att bete sig illa.
Det finns ett sådant fall i min umgängeskrets. De vuxna umgås inte längre. En av parterna skickar presenter till den andres barn när dom fyller. Den andre parten gör det inte och denne är dessutom gudförälder till ett av dessa barn. Detta är så grundligt urdåligt och jag skäms å dennes vägar. Barnen har inte sagt ett ljud om detta men man vet att dom undrar. Hur försvarar man ett sådant vuxet beteende? Det kan man inte. Man får säga som det är om frågan kommer. Att den människan inte ens förtjänar att vara i dennes liv och är en självisk idiot som bara kan tänka på sig själv och spelar martyr (Det är ju synd om den människan för den har ju inte gjort något fel. Det är ju andras fel alltid.) Obs det sista var ironi.
Hur svårt är det att lägga ett brev, paket eller kort på posten. Det behöver inte vara mycket, det är tanken. När tanken inte ens finns där då är det illa. Det äcklar mig, så illa är det!
Stackars människor som är så jäkla själviska. Jag avskyr det och har ingen som helst respekt för sådana människor. Dom borde skämmas! En skam för mänskligheten. 
Man får skaffa nya gudföräldrar, sådana som man vet bryr sig hela livet no matter what. Jag vet en (en i min absoluta närhet) som skaffat två extra gudmödrar som den valt själv och jag har skaffat en till som jag valt då hans gudmor också försvann. Märkligt. Säger bara Karma.
 

 
Det här däremot är en finfin vän. Käkade lunch med denna sköna böna igår. Vi gör det titt som tätt för att hålla kontakten. Min gamla kollega Mikis. Vi har haft många duster genom åren men fann tillslut varann och kunde uppskatta varandras olikheter.
En mycket god vän och fantastisk människa på alla sätt och vis. En vän som jag vet skulle göra vad som helst för en i vått och torrt. En ärlig människa. Ärligare än hon behöver vara till och med. Hon är som en öppen bok, kan inte hålla något hemligt. En härlig och uppfriskande människa.
Det är sådana man behöver i sitt liv. Inte ytliga, torra, beiga människor. Det är inget för mig.
Jag behöver galna vänner och det har jag.
 
 
Nu är det ju snart picknick och utflykts tider . Vi brukar ha med både vin och grillhink när vi plockar svamp tex.
Har man ingen grillhink kan man göra egen.

Och har du en handväska du kan tänka dig att göra ett litet hål i så är det bara att lägga i påsen från en bag in box i väskan så har man den utflykten räddad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela