evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Spa

Publicerad 2017-04-22 10:13:00 i Allmänt,

Jag och min svärmor Irene åkte till Loka Brunn för ett spa dygn i Onsdags. Hon hämtade mig på jobbet efter lunch och så åkte vi till Loka som ligger i närheten av Hällefors. Det är ett gammalt samhälle där folk byggde sina hus runt denna hälsokälla som de trodde hade helande krafter.

Vi inledde med en god fika.

 
 
 
 

Vi bodde i det Bondeska huset. Jättegammalt men nyrenoverat badrum med golvvärme.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Vi drack vatten ur brunn men fick sen reda på att allt vatten på Loka kommer från brunnen. Om inte helande så var det i alla fall jättegott.
 
 
 
Inne i loka salongen var det fågelkvitter och bänkar så man kunde sitta och dricka sitt helande vatten.
 
Kyrkan var oroligt vacker. Enkel och inredd med renfällar.

Vi hann med en liten promenad i vårsolen runt området innan vi gick till badet.
Vi hade en sån otrolig tur att det var så folktomt. Personalen sat att veckan efter Påsk ofta är så här lugn sen är det fullt nästan året om.
 
Irene i ett av bubbelbaden. Alla pooler var varma utom en som var iskall  och djup ifall man ville doppa sig efter bastun. Det fanns även en varm bubbelpool utomhus.
 
Vi simmade lite båda dagarna. Här ser man Irene längst bort i poolen och i bubbelpoolen sitter en tjej. Hon frågar mig om jag är Evalotte. Ja, då kände jag henne. Vad är oddsen för det. Det var en tjej som min kompis Carola umgicks lite med för typ 20 år sen så vi träffades på fester och kalas på den tiden. Jag hade aldrig känt igen henne om hon inte sagt något.
 
Hela Loka var inrett med kristallkronor. De fanns i alla rum även i omklädningsrummet. Frukt och vatten och te fanns uppdukat i vattensalongen och spa:t
 
Jag hade bokat en massage dag 1 och en ansiktsbehandling dag 2. Irene körde ansiktskur och bodyscrub.
Riktigt lyxigt, var åratal sen jag gjorde någon behandling.

En god trerätters middag serverades dag 1 och vi åt upp allt på tallrikarna.
 
Smöret var upplagt på små fina skifferplattor.
Frukosten var också helt fantastisk, men kunde inte ta så mycket bilder då eftersom det var lite folk runt borden då.
Tack Irene för en skön upplevelse och ett roligt dygn. Det var välbehövligt.
 
När vi kom hem åkte jag till Capio för att ta bort mina hudförändringar/leverfläckar/vårtor i ansiktet.
Det gick bra men var lite läskigt, man hörde liksom hur det gnisslade när dom skars bort. I ock med att dom satt så nära ögonen är jag ju inte direkt snygg nu. Det blev sammanlagt fem stygn och jag har plåster som ska sitta kvar i en vecka innan stygnen tas bort. Lite blå och svullen.
 
Och osminkad...man är ju inte direkt någon skönhet :)
 
 
Fick på lite mascara till jobbet men det var svårt att tvätta bort.
 
Våra kompisar Hjortarna trivs på vår tomt i vanlig ordning.
 
Håller på att plocka bort alla påsksaker nu. Hittade detta roliga kort på oss och våra killar för några år sen. På väg till grannarna med påskgodis.
 
 
 

Nu är det Lördag morgon. Jag och Collan ska snart ses på stan för att köpa det sista till vår kompis Victoria som idag kommer från Californinen för att fira sin 50 års dag. Vi ska träffa henne i morgon och ha middag hemma hos Collan. Ska bli så mysigt att ses igen. Vi tre som träffades när vi jobbade på Brolyckan (ett servicehus för gamla) i slutet av 80-talet. Så otroligt kul att vi fortfarande är bästa vänner trots avstånd, så mycket roligt vi haft ihop genom åren och att våra barn är ungefär jämnåriga. Victoria har middag ute för alla sina vänner den 29:e men då fyller ju Malte så vi fick en egen date. Det är vi tacksamma för eftersom hon bara är här i en vecka.
 
Här är vi "back in the Days"
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: NORRSKEN EMMA

Publicerad 2017-04-22 11:01:56

Ha en fortsätt underbar dag

kramiz

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela