evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Karlskoga

Publicerad 2017-08-16 19:59:43 i Allmänt,

I söndags skjutsade jag grabbarna och granntjejerna till Boda Borg i Karlskoga för en dag att lösa problem i questerna.

 
Allt vitt blir självlysande i en tunnel.
Man löser problem/gåtor i olika rum utan instruktion och kommer vidare till flera rum innan man är klar och kan stämpla sitt kort när man lyckats med en quest. Misslyckas man i ett rum får man börja om. Det krävs samarbete.
 
 
 
 
 
Mina Instagrambilder visades på deras info skärm för jag hade # med bodaborgkarlskoga
Mina bilder är gruppbilden och muffinsarna jag bakade inför utflykten. Visste såklart inte att det skulle komma på skärmen.
 
Medans ungdomarna roade sig så  utforskade jag mitt barndoms Karlskoga. Jag började med Rävåskullen och min första skola Rävåsskolan där jag gick i årskurs 1-6. Rävåskullen är en rullstensås som bildades på istiden och på den kullen bodde jag även från att jag var typ 12 år tills jag flyttade hemifrån.
 
 
Det jag minns tydligt är dessa tallar, dess rötter och branta backar och så klart doften.
 
Här lekte vi på raster och sedemera genade jag över kullen från stan på nätterna när jag skulle hem.
 
 
Detta är Rävåsskolan.
 
Jag minns att jag tyckte denna utbyggnad som är gymnastiksal var enorm. Där sprang jag omkring i mina sockeplast och gymnastikdräkt med ankstjärt och hoppade bock.
 
På vintrarna åkte vi kana i våra overaller i denna backe (den bruna till höger) ner till dalen.
Vi fick sitta i långkalsonger i klassrummet sedan för byxorna hängde på tork.
 
 
Numera finns det även en kanon på kullen vid skolan där vi lekte. Den symboliserar Bofors som tillverkade bl.a  kanoner.
 
Utsikt från kanonen ner mot stan.
 
 
Utsikt från kanonen ner mot skolan.
 
Här ser man sjön Möckeln från skolans kulle.
Vilken otrolig skolgård man hade med den utsikten och kullarna, dalarna och ängarna inpå knuten.
 
Min första tid i Karlskoga bodde jag på Knut Wistrands Väg 2 E. I mitten lägenheten längst ut till vänster.
På dessa gångbanor och i garaget lärde jag mig cykla och åka rullskridskor, lekte med kompisar som jag än i dag har kontakt med. Gångavstånd till Möckeln med en fin badstrand som heter Näset,
 
 
 
 
 
 
 
 
 

En stor vacker lekpark som heter Doktorsparken. Där gick jag på parkleken. Dess enorma vackra ek minns jag väl
 
 
En av Karlskogas stoltheter och OS-medaljören Agneta Andersson finns avbildad som staty vid näset.
Vår andra stolthet och os-medaljör är simhopparen Ulrika Knape. Hennes man  Mats Lindberg hade jag som idrottslärare på gymnasiet och min syster hade självaste Ulrika Knape som idrottslärare.
 
Denna bild är tagen från Möckeln och den röda byggnaden är badhuset Strandbadet där Knape tränade. Där var jag ofta och badade som barn. Jag och min kusin Pernilla hade badkort och gick dit så ofta vi kunde. I ett av dom vita husen bodde skådespelaren Figge Norling. Redan när han var ung gjorde han amatörfilmer och jag var med i en av dom. Min syster gick i samma klass som honom tror jag.
 
Det här är huset vi bodde i på Rävåskullen. Norråsvägen 11. När vi bodde där var huset gult och hade inte detta fula staket och var ej så igenvuxet av buskar.
 
Dessa fönster på övervåningen har båda varit mina rum. Det senaste var det till höger och då smet jag ut via fönstret ner på altantaket när jag skulle ut på kvällen.
 
Jag trodde nog att jag skulle hinna med mer barndomsminnen och eventuellt hälsa på lite folk under min vistelse. Men hann bara hälsa på min kollega Lotta.
 
Åkte även förbi vårt kontor i Karlskoga där några av mina kollegor sitter.

En härlig dag i nostalgins tecken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela