evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Begravning 19 Juni 2018

Publicerad 2018-06-20 11:39:00 i Allmänt,


(null)


Jag fick en hel påse full av ljung som Collans kollega Eva plockat till mig. Så himla gulligt. Den har ju inga blommor men var grön och fin. Jag köpte en kransstomme och lavendel och salvia för att få in en touch av lila i kransen. Ville ha den naturlig och enkel.
Gjorde även några små handbuketter.
 

 
(null)
 
(null)
 
 
 
 
(null)
 
(null)
 
Åkte även och hämtade min och farmors sorgbukett samt handbuketterna.
Min låg så fint färdig när jag kom till blomsterlandet.
(null)

Inpackade i bilen.
(null)
 

Dom fick sova över i garaget över natten.
(null)
 
(null)
 
(null)
 
 
(null)
 
På Tisdag morgon den 19 Juni åkte vi ner till Kinnaborgs kapell i Kinna för att ta farväl på pappas begravning.
Vi var inte nöjda med att åka så långt med farmor utan hade såklart velat ha begravningen där han hör hemma. Hos oss. Nu har ju jag som sagt inte haft något att säga till om utan gillade läget.
Farmor åkte med min faster och farbror ner och var allmänt snurrig när hon kom fram.
 
Kapellet var fint och begravnings entreprenören höll på att fixa i ordning när vi kom. Jag levererade våra blommor och fotografiet på pappa. Han prata lite med pappa på tu man hand.
 
Akten var väldigt enkel men hans fru hade ändå fått till program och skapligt bra musik. Hon hade valt en låt med Magnus Uggla vilket jag imponerades av för pappa älskade hans musik. Hon sa att han gillade ju även Abba men visste inget hon kunde välja. Trött jag blir. Det var ju just en Abba låt jag ville ha. Eagel. Så otroligt sorgligt att hon inte lät mig hjälpa till, hon hade behövt det.
 
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
 

Jag höll mitt tal till pappa och lade då fram kransen av ljung, gav frun och min familj små buketter ljung till att lägga på kistan.
 
Ljungen växer där älvor vilar och öppnar porten från värld till andevärld.
 
 
 
 
(null)
 
(null)
 
Jag glömde ta kort på gåvorna som satts in på Cancerfonden. De låg på ett bord. Jag har dom som vi ordnade från min mail. En från Mickes föräldrar och en från oss.
Jag skulle få en minnesbok från begravningen från begravningsbyrån och då finns ju dom med där.
 
 
 
Frun hade ju inte ordnat med någon minnesstund så vi stannade på vägen hem och åt mat tillsammans. Farmor kvicknade till lite med mat i magen och en kopp kaffe. Hon blev sig ganska lik igen. Jobbigt för henne med resan och sorgen över att förlora sitt barn.
 
En fin sak som frun faktiskt gjorde för mig var att ta med pappas barndomsnalle som farmor sytt till honom.
Min mamma hittade den på mormor och morfars vind för många år sen och sa att den var min pappas. Jag gav den till honom då och hade tydligen sagt att den vill jag ha när du dör. Det kom hon ihåg och gav den till mig.
Jag blev faktiskt rörd och glad. Även farmor och min faster blev glada och rörda av att se den.
Nu bor han hos mig.
(null)
 
(null)
 
Klicka på länken för att lyssna på Eagle.
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela