evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Amerikanska högtider och Psykiatrin

Publicerad 2018-11-09 10:38:00 i Allmänt,

 
I dag blir det ett gnälligt inlägg.
 
(null)
 
(null)
 
 
Jag ska ta upp ett sak jag retar mig på med Svenskar. Det är att så många är emot att vi infört Amerikanska traditioner i Sverige. Som Halloween till exempel.
Det är ett jäkla ståhej om detta och att det är så kommersiellt. Och att det är så himla olämpligt att det infaller samtidigt som Alla Helgona när vi ska hedra våra döda. Men det har ju Svenskarna bara fått för sig. Halloween firas alltid den 31 Oktober och Alla Helgona infaller alltid en Lördag mellan den 31 Oktober och 
6 November.Inte ofta det krockar altså.
Men Black Friday? Det har vi tagit till oss med öppna armar, det är ju så himla bra.
Det är väl kommersiellt om nåt.
Vad som är glömt här är att Black Friday är ihopkopplat med Thanksgiving som firas den sista(eller 4:e) Torsdagen i November. Black Friday är alltid dagen efter och inleder Julhandeln i USA tillsammans med cyber Monday. Efter Thanksgiving är det alltså legitimt att inleda Julpynt och Julhandeln.
Men firar vi Thanksgiving? Svaret är ju nej men vi och våra grannar har firat Thanksgiving i många år tillsammans. Det är faktiskt en väldigt mysig tradition när man reflekterar över vad man är tacksam för och äter tillsammans. Vi gör enligt tradition alltid kalkon och pumpapaj och såklart pumpkin spice latte.
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
 
 
 
 
Tack fär ordet!
 
Jag kan säga att jag fuskat lite med julhandeln. Jag har inte köpt julklappar än men köpte ett par julgrejer till mig själv igår. Så söta.
 
 
 
Nu ska jag gå in på ett annat gnällområde. Den Svenska sjukvården och i detta fall Psykiatrin.
Jag har ju ungdom U som har kämpat med depression i två års tid. Är inskriven på unga vuxna sen ett år och är nu inne på sin tredje läkare på denna instans, varav en inte var psykiatriker utan inhyrd allmänläkare. Den var den bästa.
Den läkaren U träffade denna vecka för att få ett läkarintyg skrivet för att söka aktivitetsbidrag på försäkringskassan var under all kritik. Helt värdelös.
U står i kö för en Neuropsykologisk utredning med psykolog, vilket betyder att U ännu inte fått någon hjälp med att hitta kärnan till sitt mående. Det är bara medicinering och hålla huvudet ovanför vattenytan som gäller.
Eftersom U inte har någon inkomst men har dyra mediciner tog vi kontakt med rehab på Unga Vuxna för att få information om ersättningar, bidrag och sysselsättning.
Där fick vi information om Activa som hjälper ungdomar att komma ut i arbetslivet på träning efter deras förutsättningar och då kan man söka detta aktivitetsbidrag.
U tyckte det lät som en bra ide och var med på detta så det bokades in en tid med läkare nummer 3 för att få ett läkarintyg.
Läkare nr 3 har inte läst varför vi bokat denna tid och har inte läst journalen fast han säger att han har det. Jag kontrollfrågade nämligen om vissa saker. Han var inte påläst och frågade U om orelevanta frågor som U svarat på hundra ggr till tidigare sjukvårdspersonal och som står tydligt i journalen.
Jag fick ryta ifrån och det gjorde U också när han tjatade om hans sömn och vilka tider han sover på. Vi hade redan sagt att U inte har sömnsvårigheter.
Jag sa att vi är endast här för att du ska skriva ett läkarintyg till försäkringskassan för aktivitetsersättning. Då säger idioten som jobbar med sjuka ungdomar och kanske ska vara lite positiv och smidig att activa funkar inget bra för dom flesta och det är jättesvårt att få ersättning från försäkringskassan. Det är lättare att söka försörjningsstöd på socialtjänsten, alltså socialbidrag.
Jag blir vanisinning och säger exakt vad jag tycker om sådana kommentarer. Vi är inte här för att göra det lättaste utan att göra det som är rätt och om nu U faktiskt gått med på att aktiveras så ska väl det för i helvete uppmuntras. Han skulle skriva ett intyg denna vecka men var väldigt negativ.
Intyget har enligt försäkringskassan ännu inte inkommit och det är Fredag i dag.
Vi hade ett möte med rehab och activa i går och jag har berättat hela scenariot för dom och bett rehab stöta på läkaren. 
Läkaren pratade dessutom nedlåtande om de två tidigare läkarna och poängterade att de båda var kvinnor. Det säger rätt mycket om vad dom har för skräp på dessa jätteviktiga avdelningar.
En annan sak jag blev förundrad över var att han frågade om syskon och U börjar med sin halvbror på pappas sida, då avbryter han och säger: Nej jag menar bara helsyskon. Men va fan??!! Hur vanligt är det i nutid och vad har det för relevans? Jag har två syskon och vi alla har olika pappor men de är väl mina syskon för det. Kallar dom aldrig halvsyskon, vi är ju uppvuxna i hop. Vilken sten hittade dom denne läkare under?
Men jag har Djävulshorn och ju mer motstånd jag får desto mer energi får jag.
Inkommer inget läkarintyg i dag kommer jag konsultera en annan läkare.
Kan för övrig nämna att tjejerna på rehab och activa är helt fantastiska och supergulliga och stöttande.
Någon på unga vuxna sa att läkarna tycker det är jobbigt och tidskrävande att skriva dessa intyg därför är dom negativa till det. Men det är deras förbannade plikt att göra det som är rätt, inte det som är bekvämast. Och med tanke på vad man kan se så är dom inte särskilt stressade och överbelastade. Dom går ju nästan baklänges i korridorerna och tittar inte på patienterna i väntrummet. Zombien kallade vi den läkaren U fick.
Det är tur att U har mig som kan kämpa. Hon på rehab sa att det finns många ungdomar som inte har någon som hjälper dom och då blir det stopp, dom orkar inte själva. Det är för svårt och krångligt.
U kallar mig för sin manager.
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela