evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Kamera och kakor

Publicerad 2018-11-11 14:07:00 i Allmänt,

Malte och jag tog en tur till min farmor igår och hjälpte henne med att byta gardiner och handla och lite annat. Då fick Malte den här fina Dalahästen som han sagt att han vill ärva. Nu tyckte hon att det var dags att den fick flytta med Malte hem. Roligare att få den medans hon lever.
Den köpte min farmor och farfar till farmors lillebror Jonny när han fyllde typ 4 eller 5 år. Den är köpt på Skansen. Han är född 1941 men dog tyvärr för tidigt, tror han var i 40 års åldern när han dog.
Malte fick även en Dalahäst när han döptes av Collan så nu har han två mycket fina Dalahästar.
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Vi fick även med oss denna brevsprättare som är från min farfars farbror Gustaf Forsberg som emigrerade till Canada och hade en begravningsbyrå som hette just Forsberg´s. Farmor och farfar var och hälsade på i Canada. Vore roligt att ha kontakt med dessa efterlevande släktingar. Gustavs barnbarn och barnbarnsbarn. Kanske får bli någon släktforskning nån gång. Vi har ju knappt någon släkt så det kan väl inte vara så svårt att hitta dom.
(null)
 
(null)
 
Innan vi åkte till farmor stannade vi till på Media Markt för att köpa en farsdags present till Micke. Då ville Malte se på en kamera som han gärna velat köpa länge och har letat efter begagnat.  Vi träffade en jättekunning personal som tog fram detta sista exemplar och erbjöd därmed extremt lågt pris. Billigare än de bagagnade Malte tittat på. Han kunde inte motstå erbjudandet utan slog till och betalade med sina intjänade sommarjobbs pengar.
(null)
 
(null)
 
En mycket nöjd kille hos gammelfarmor.
(null)
 
Några första provbilder Malte tog.
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Hemma och fotar lite, försöker komma underfund med alla finesser.
(null)
 
Sushi blev också nöjd, fast över påsen.
(null)
 
(null)
 
 
 
Jag har ett riktigt bra Amerikanst recept på Chocolate Chip Cookies. Bakade dessa i morse. Så sjukt goda, jag gör dom lite sega. De ska alltså inte vara inne för länge i ugnen,
  (null)
 
 
 
 
 
Bra att jag köpt på mig lite bra cups och ounce mått genom åren.
(null)
 
Om du inte har några Amerikanska Cups mått hemma så har du omvandlare här.
 
Denna är för smöret:
 
(null)
 
Och denna till de andra ingredienserna:
(null)
 
Och 375 Fahrenheit är runt 190 grader celsius.
 
Dessa chocolate chips hittade jag på Coop.
(null)
 
  (null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Tog en sväng till Dollar store och hittade en supersöt kakburk i form av en Amerikask brevlåda. Den behövde jag till mina nybakta kakor. Eller till nästa badge för det är ju inte Jul förens efter Thanksgiving det var vi ju överens om i förra inlägget.
(null)
 
Har tidigare köpt julklappspapper med Nutcracker gubbar på. Jag var på The Nutcracker på operan i San Francisco för herre jösses massa år sen och Malte köpte sen en liten Nutcracker gubbe i San Francisco 2011, hans första resa till USA. Nu hittade vi dessa giganter på Dollar store. Måste säga att vi blev sugna på att köpa en.
Dessa har varit ganska ovanliga i Sverige innan men har blivit mer populära på senare år. Kul.
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Hittade den här på bordet när vi kom hem. Med huvudkudde.
(null)
 
  (null)
Sen råkade vi åka förbi ytterligare en snygg gren efter vägkanten som jag var tvungen att gå ut och kånka hem. Nu har jag två grenar som  väntar på att mitt projekt ska mogna i huvudet. Hoppas dom kan få komma in till Jul.
(null)
 
(null)
 
 
 
 
Ringblommor i November
(null)
 
 
Ja så är det ju Fars Dag idag och det första året jag inte kan ringa min pappa Kent. Men jag ska tända ljus och tänka på dig min fina pappa. Jag tar hand om din nalle och din mamma så du kan vara lugn och fira med din pappa i himlen. Ni är båda fina pappor så ni förtjänar lite firande.
 
 
 
(null)
 
 
 
(null)
 
  (null)

  (null)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela