evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Oktoberfest - (minus) fest

Publicerad 2018-10-07 20:00:00 i Allmänt,

Jag ber om ursäkt för min frånvaro på bloggen denna vecka.
Jag har drabbats av nån sorts utmattning. Jag är sjuk både i astma och förkylning, kämpar både privat och på jobbet för att få ihop allt. När det är deadline för fakturering på jobbet är det fullt fokus på det och andras känslor och umgänge på raster får sättas åt sidan. Jag stänger in mig och vill vara i fred. Somnat runt 20:00 hela veckan. Helt slut av att vara andra till lags, aldrig ha en stund över för mig själv.
 
Nu är det Oktober och dags för Oktoberfest. Det har jag tyvärr aldrig upplevt.
Däremot har jag en äkta Dirndl eller två stycken faktiskt.
Den här nedan har jag ärvt av min farmor Eva och är köpt i Österrike för Herrejösses massa år sen.
Den är sjukt för liten, kan inte andas i den, måste nog operera bort ett par revben för att få upp dragkedjan under knapparna. Min farmor är ju superliten. Men jag älskar min Dirndl. Provar den varje Oktober men är lika tight varje år.
Jag har lagt till en vintage underkjol som jag köpt på tradera för massa år sen. Jag är ju mycket längre än farmor och tyckte den var för kort. 
Det vita förklädet är det som hör till, farmor har ett rosa på bilden.
(null)
 
 
 
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 

Förra året....
(null)
 
(null)
 
Farmor Eva iklädd samma Dirndl.
(null)
 
Här är jag i min första Dirndl, 1971. Den har jag kvar.
(null)

Min Noah fick prova den när han var liten. År 2000. Han fick även samma frisyr som jag oftast hade som liten. Jag kallades för antennen.
 
 

 
På tal om fest så hoppades jag på att få slippa ha Halloweenfest i år. Vi har ju haft dessa fester i säkert 12 år nu och de har eskalerat och blivit större och större för varje år. Jag orkar inte mer.
Skulle visst köra en light version redan förra året och det gick ju sådär.  All in som vanligt.
Men för min ena son är detta den viktigaste högtid på hela året och i går bad han mig hjälpa honom beställa en utklädnings-kostym han ville ha till Halloween. För dom är det självklart att vi ska ha dessa fester, det är ju tradition. Jag blir ju tvungen att hämta energi till detta då det är så viktigt. Se gärna mina tidigare inlägg från Halloween...
Länkar från i fjol under bilderna Samt tidigare år i arkivet.
 
 
 
(null)
 
(null)
 

(null)

 
 
(null)
 
Basilika från växthuset som måste in... Vad ska jag göra med den?
(null)
 
(null)
 
Mina älskade rötter i nya korgen.....gurkmeja och ingefära.
(null)
 
Pumpor i korgen från marknaden förra helgen....
(null)
 
Och en ny pumpa som jag köpte på Ö & B idag.
(null)
 
 
 
(null)
 
 Gjorde en fiskgratäng på gös och trattkantareller i går. Har ingen fungerande sprits just nu så moset blev ju inte så fint och då sket jag även i att dekorera när det ändå blev så fult. Men gott.
 
(null)
 
(null)
 
Malte kom hem med en så här tråkig kak-katalog häromdagen. Han tyckte jag kunde ta med den till jobbet och se om nån ville köpa. Hans klass ska visst samla till en solresa. Avskyr dessa kataloger med skit man inte vill ha.
Inte hade han heller fyllt i namn eller nåt så det gjorde jag åt honom. Då köpte folk på jobbet....måste ju samla in till ett bra syfte.
(null)
 
(null)
 
(null)
 Hittade äntligen en bra doft på doftljus till en billig penning på Ö & B. Avskyr verkligen starka konstgjorda dofter och dyra doftljus. Brukar köpa på rusta och Ikea men Ikeas milda dofter fanns inte kvar sist. Vägrar köpa dyra ljus. Så jäkla onödigt. Dessa luktar bomull och är jättemilda...10.-/styck.
(null)
 
(null)
 
 
Men...hur sant är inte detta!! Jag som avskyr sekter och allt religiöst trams....sån dubbelmoral.
 
(null)
 
Lite annat roligt....
(null)
 
(null)
 
 
Och Hallå! Jag vill ha en sån här mössa men kan ju för fasen inte sticka...
 
(null)
 
 
 
 Med hopp om en bättre vecka.....
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela