evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Marknad

Publicerad 2018-09-30 11:27:22 i Allmänt,

 
I går åkte vi till mamma i Åtorp för det var Åtorpsmarken och därmed kålsoppa hos mamma. Både brorsan med familj och mamma bor i Åtorp.Däremot har jag inget till övers för just marknader. Det är samma varje år, bara skit och jobbigt med alla människor. Det enda roliga var att jag träffade min kusin och familj och lite familj.
Köpte endast några pumpor och lite godis.
 
(null)
 
 
 
 
 
 
(null)
 
Micke och jag köpte varsin svampkorg. Jag orkar inte vara ute så länge i skogen för att fylla korgen så jag köpte en lite mindre. Nädå, den lilla är till för dekoration, blir fin med nåt i.
(null)
 
Inte ofta vi syskon är samlade. Mammas alla barn
(null)
78 år är hon min mamma. Mycket snygg och alert måste jag säga.
(null)
 
Enligt tradition blev det kålsoppa på marknadsdagen. När jag var liten bodde mormor och morfar i Nora. Då var det Noramarken och kålsoppa som gällde. På den tiden tyckte jag om att gå på marknad.
(null)
 
Fick med mig mormor och morfars skinnmössor hem. Deras cab och motorcykelmössor.
Så himla coola.
(null)
 
Mamma hade lite urklipp på morfar när han gjorde sin kopparkonst.
(null)
 
(null)
 
Mamma har dessa koppargrejor hemma hos sig. Noahs arm kom visst med också.
(null)
 
(null)


 
Den här tavlan har jag hemma som morfar gjort.
 
 
 
Sen fanns det ett urklipp på mig. Lisa, mamma och hennes pojkvän när vi tydligen var i Sundsvall. Jag visste inte ens att jag varit så långt norrut. 1975, då var jag 6 år.
 
 
I veckan så hände en liten olycka. Maltes ena akvarium började läcka och det droppade ner till undervåningen genom taket. Fiskarna var utan syre hela dagen och halvdöda när vi kom hem med ett nytt större akvarium. Dom klarade sig och är nu jättepigga och glada åt sitt nya hem. Nu behövs det bara lite mer växter och fiskar.
 
(null)
 
(null)
 
 
Här kommer lite intressant fakta om min favoritrot gurkmeja (turmeric). Just nu har jag lite svårt att hitta denna rot i affärerna men jag spanar vidare, coop brukar ha dom men sist var dom ju dåliga när jag köpte.
(null)
 
(null)
 
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
 
 
 
 
Jag fick ju en sån bra luftfuktare av min syster i somras. Det finns ett filter i som man kan droppa eterisk olja på så det sprids ångdoft. Har nu hittat en olja som ska vara antiinflammatorisk och bra för bl.a astma.
Denna blandning var dock väldigt dyr. Den är från företag better you som Magdalena Graf har ett samarbete med och hon har varit med och tagit fram några kosttilskott. Tror de har fler samarbeten med bl.a Simon Sköld.
Detta hittade jag på hennes blogg om Oregano/Moringa olja. Det går säkert att hitta oreganoolja på andra hälsokostaffärer också. Ska leta.
 
Det verkar finnas rätt bra sortiment på betteryou, även gurkmeja. Titta in på deras sida.
 
 
 Plockat av lite blommor i trädgården till farmor. Snart tar frosten de sista. 
(null)

(null)

 
(null)
 
 
Kolla in det här härligt roliga gif klippet nedan.Har skrattat åt detta i flera dagar.
 
https://www.facebook.com/stbuTV/videos/2087696031510393/
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela