evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Första doppet och recept

Publicerad 2018-07-22 09:30:00 i Allmänt,

 
Häromkvällen åkte Malte och jag till Lindholmen för att eventuellt ta ett kvällsdopp. Det är ju inte så lockande att kliva i nere på våran playa. Gå i på dybotten. På Lindholmen finns en båt brygga med stege så det är lättare att ta sig i där.
Det är väldigt fint på Lindholmen.

Det har ju varit så otroligt varma sköna dagar och kvällar ett tag nu så vattnet var ljummet och inte alls svårt att slänga sig i. Jag avskyr vanligtvis att bada om det är det minsta kallt.
 
 
 
 
Alla pratar om extremvärmen vi har i Sverige och hur jobbig och farlig den är. Men på riktigt, det här är väl ingen extremvärme, det är ju hur skönt som helst. Folk åker ju till värmen hela tiden, bara för det är värme i Sverige kan man inte fungera i det vardagliga livet. Slut på fläktar och bubbelvatten i butikerna. Det är ju för tusan inte krig eller nödläge. Folk överlever ju i varma klimat året om. Avskyr när det ska överdrivas och klagas. Så svenskt och trist. Jag njuter i alla fall av värmen och minns när jag frös. Förra sommaren kunde man inte sitta ute en kväll. Var svenskarna nöjda då? Nej.
 
I går hjälpte vi mamma att flytta. Alla syskon hjälpte till och det kommer bli jättebra för mamma i nya huset som brorsan köpt.

På vägen hem stannade vi så Lisa kunde slänga sig i plurret, vi andra hade inte badkläder med.
 
Har hunnit med att vara kattvakt i veckan åt dessa tre godingar. Collans katter.

Jag fick en jättefin svampkorg av Collan som vår katt Sushi älskar. Blir nog inte mycket svamp i den.
 

I Fredags gick många på semester på jobbet så då åkte vi till hamburgerbruket och käkade lunch. Mycket gott.

Det ligger vid svampen där arla tidigare låg så de har pyntat med kossor och en traktor där i det nybyggda området.
Mina härliga kollegor Minna och Sofia.
 
På eftermiddagen gjorde vi marängsviss på jobbet. Världens bästa jobb och kollegor har jag. Jag är så tacksam för det.
 
Och en present från Jörgen på kontoret. Snygg matlåde-kylväska och flipflops
 
I går efter flytten när vi kom hem gjorde vi lite kalla röror som vi åt med nachos.
Detta är mina favoritröror.
En enkel guacamole och ett recept från USA, Coctel De Camarones.
Gott med kall mat på sommaren.
 
 
 
Guacamole:
 
3 avocados
1 tomat
1/2 urkärnad chili
1 klyfta vitlök
färskpressad limejuice
hackad koriander
salt
svartpeppar
olivolja
 
 
Kärna ur tomat, avocado och chilin
Hacka dessa och koriandern
pressa i vitlöksklyftan
tillsätt limejuice, kryddor och olja
mixa lätt, den ska vara lite "chunky"
 
 Det blev även en enkel sallad till kvällsmat en kväll här i veckan
 
 
Vi har ju en hel del gurkor i växthuset nu och jag fick dessa gurkrecept av min faster som jag ska testa.
Annars gör jag ju bara snabbsaltad gurka.
 
Snabbsaltad gurka
Mamma Solweigs recept:
3 tsk salt
1 msk socker
svarta vinbärsblad
dill/dillkronor
vatten
 
Låt stå i kyl ca ett dygn sen går de att äta, salta eventuellt lite mer.
Går ej att spara så länge utan bör ätas inom en vecka.
Det godaste jag och mina ungar vet.
 
 
Faster Elisabeths recept:
(har ej testat dessa ännu)
Bilder från min faster
.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela