evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Helg

Publicerad 2015-09-27 18:00:00 i Allmänt,

I går hade vi en heldag i Åtorp. Det var marknad där.
Det var inte orsaken till att vi åkte dit utan vi skulle fira mammas sambo som fyllde 80 år.
Vi tog dock en sväng på marknaden också.
När man var liten älskade jag att gå på marknad, framförallt Nora marken eftersom mormor och morfar bodde där. Men nu tycker jag verkligen illa om marknader.
Det finns inget roligt att titta på eller köpa, det är konstigt folk i fleecetröjor med vargar på, det är överhängande lokalbefolkning från närliggande orter med bred dialekt som mest står i vägen och pratar med varann.
Nej, det där är inget för mig längre.
 
Vi köpte lite karameller, korv och honung och Malte ville ha lite munkar. Inte ens killarna tycker om marknader längre. Noah stannade hos mormor medans vi tog en snabbrunda.

Annars är det fint i Åtorp. Både min mamma och brorsa med familj bor där.
 
 

I morse fixade jag lite Amerikans frukost.
Jag brukar köra denna enkla mix med Maple syrup till. I dag blev det med blåbär i och med bagles till.
 
Dom blir härligt fluffiga, men kör man utan blåbär blir dom ännu mer fluffiga.
 
 
Annars har jag ett recept på Amerikanska pannkakor som är OK men dom blir inte lika fluffiga.
 
50g smör
2 1/2 dl mjölk
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 msk socker
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
 
Stek i smör eller olja, blir ca 15 små pannkakor.
Vill man ha blåbär i är det bara att tillsätta det i smeten.
 
Till middag körde vi en gammal klassiker. Jättepirog. Den blev då rakt inte vacker. Hade inga ägg kvar att pensla den med och färsen blev lite rinnig.
 
 
  På Halloween brukar jag köra samma recept fast då gör jag små pumpor och penslar ögon och mun med soya.
 
Recept:
 
100 g smör
2 dl vatten
50 g jäst
1/2 tsk salt
2 ägg
1 liter mjöl
 
Värm smör och vatten till 37 grader.
Smula jäst, tillsätt salt, smörblandningen och de lätt uppvispade äggen.
Rör ner mjöl.
Låt jäsa 30 minuter.
 
500 g köttfärs
2 gula lökat
2 vitlöksklyftor
200 g strimlad skinka
hackad paprika
chilisås
1 burk krossade tomater
kryddor ( curry, svartpeppar, paprika och salt.)
Fräs allt tillsammans.
 
Kavla ut degen på en långpanna och lägg köttfärsen på halva.
Vik över den andra delen och tryck till kanterna.
Jäs ytterligare 30 minuter.
Pensla med ägg.
Strö ev. över lite riven ost.
Grädda i ugn i 200 grader i ca 30 minuter.
 
 

Den här kryddan är suverän. Smoked paprika. Den kommer från butiken Oil & Vinegar i Örebro.
När vi var på kickoff:en hade dom blandat ut den kryddan med smör och serverade till bröd. Skitgott!
Jag har den i allt möjligt. Ska tydligen vara gott till grillat lamm.
 
Tittade på Skavlan  i Fredags och jag måste säga att gudars vad imponerad jag blev av Lina Axelsson Kihlbloms berättelse men  framförallt författaren David Lagercrantz reaktion. Vilken underbar känslomänniska. Han är min nya idol. Har ni inte sett det kan jag rekommendera det klippet.
 
 
Budskap på pianot. He, he...
 
Har doftljus lite här och var eftersom när hösten kommer så händer det att möss kommer in och dör i väggar eller under golv där vi inte kommer åt. Det luktar inte hallon om man så säger. Nackdelen med att bo i gamla otäta hus.
 
 
 
 
Tänkte prova att börja fota lite med Maltes kamera för och se om det blir lite roligare bilder till bloggen. Vi har även en filmkamera som jag tror även är en kamera som vi fått av svärföräldrarna. Tror dom köpte den i Vietnam.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela