evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Sjukvårds-cirkusen

Publicerad 2018-03-27 16:05:00 i Allmänt,

Det första man möter på morgonen när man liver ut genom dörren. Våra fina hjortar.  Tidigare så står dom i trädgården, bara dom ger fan i mina penséer, har dom högt.
Den här bilden är från April förra året.

Ja, så var det ju den här cirkusen med sjukvården.
Vi var ju på ett sjuksköterske-besök på unga vuxna i Måndags för att följa upp medicineringen. Vi fick träffa en jättegullig och bra manlig sjuksköterska. Ungdom U tyckte också om honom och vi fick ett bra samtal. Min fantastiska ungdom säger så bra saker. Jag sa att jag nog tycker att U ser lite friskare ut i blicken mot i början av vintern när jag verkligen såg på utseendet att U var sjuk. Då säger U att man kan inte se på utsidan hur man mår på insidan. Så klokt och så är det ju, man ser inte alltid på utsidan att man har sår på insidan. Mitt kloka älskade hjärta.
Sjuksköterskan meddelade att U står på väntelista för den neuropsykologiska utredningen och beräknas till Maj. När jag frågade om han kunde kontakta läkaren som U träffade för en månad sen för att förlänga sjukskrivningen sa han att den läkaren har slutat. Jaha. Inte för att vare sig jag eller U gråter för det för vi gillade inte henne men Hallå....blir man förvånad? Nej! Jag sa att ni har väl fler läkare? Jodå dom hade två till men mest tar dom in AT-läkare som gör sin praktik inom psykiatrin. Suck. Han skulle jaga fatt i en läkare och ringa mig under dagen.
Dagen gick och han sms:ade att han inte fått tag i någon läkare utan skulle ringa mig som idag. Det gjorde han och meddelade att han pratat med en AT-läkare och denne kunde inte sjukskriva U på de förra läkarnas journaler utan ville först träffa U. Men har dom tid för det...neeeej. Vi fick en tid den 9/4 vilket är snabbt ändå men sjukskrivningen U har går ut den 31/3. Det betyder att jag ska krångla och meddela skolan att ny sjukskrivning förhoppningsvis kommer in retroaktivt. Nu är ju skolan och kuratorn jag har kontakt med helt fantastisk så det ät aldrig några problem men ändå. Hur svårt ska det vara. Sjuksköterskan trodda absolut inte att han inte blir fortsatt sjukskriven men denna omsättning på folk är ju helt ohållbar. Man kan ju inte träffa nya personer hela tiden som inte orkar läsa journalen, de sjuka ska väl inte drabbas för att vården inte har personal.
 
Dessutom har min bekanta som inte heller mår bra fortfarande inte fått hjälp pga att läkaren på VC är sjuk. En vecka har läkaren varit sjuk....Herregud...finns det bara en läkare??? Då hänvisas man istället till Akut-psyk. Det är fanimej inte klokt. Sjuka människor ska inte behöva ta detta, alla har inte någon som hjälper dom.
 Tur för vården att det finns eldsjälar som faktiskt brinner för sitt arbete, bryr sig och själva skäms över hur det fungerar. Vi har haft turen att träffa massor av underbara människor på vår resa och dessa ska hyllas.
 
 
Det går segt att få fram påsk-pyntet...tar något varje dag.
Det viktigaste först!
 
 
Och lite annat krafs...mina fina folie ägg och andra ägg och kycklingar och korgar får jag ta i morgon eller dagen efter i morgon.
 
 

Bjuder på en bild från på mig och min syster från typ 1972.
 
 
 
 
 
När jag kom hem från jobbet idag var denna sötnöt ute och körde med sin veteran moppe.
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela