evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Stridslysten och ilsken

Publicerad 2019-11-14 14:06:40 i Allmänt,


 
(null)
 
Jag är så jäkla trött på sjukvården och försäkringskassan. Det är tamejtusan ett skämt.
Jag har ju stångats med sjukvården i flera år för att få rätt hjälp till ungdom U som ni vet om ni läst min blogg. Nu när U äntligen fått hjälp och ska börja arbetsträna på en arbetsplats U känner sig bekväm med via Activa, då sätter försäkringskassan ner foten och säger att U inte ska få aktivetetserättning längre. Fast U ska börja arbetsträna nu och läkare skrivit klart och tydligt i intygen till FK  hur status är för U.
Men dom vet ej vem dom bråkar med. Jag har dragit igång en hel karusell med ett stort team via Unga Vuxna som nu ska hjälpa U. Vi har ett första möte nästa vecka, sen ska det bokas in möten med FK och detta team samt att läkaren ska få skriva ett tydligare intyg även om det han skrivit var bra i mina ögon. Vi ska fanimej inte ge oss utan en fight. U ska väl inte behöva jobba ideellt utan någon inkomst. Har unga vuxna sagt att U ej är redo för att söka arbete än så ska dom väl lyssna på det, FK har ju inte ens träffat vederbörande och vet inte vilket skick U är i. När det gäller psykisk ohälsa tycker jag nog att dom borde vara mer försiktiga i sina beslut då det kan handla om liv och död. Tyvärr väljer många att avsluta sina liv för dom inte orkar kämpa. 
Detta Team på UV  är fantastiska och kämpar för att det ska gå rätt till. 
Fortsättning följer...
 
(null)

(null)
 
Sen har vi ärende två . Malte har via skolan gjort en utredning om dyslexi då han har svårt med läsning och skivning. Behandlingsassistenten på skolan är utbildad i detta men kan ej sätta en diagnos då hon ej har den befattningen i skolan. Däremot har hon gjort en bedömning och hjälpt Malte att skicka in en egen vårdbegäran. Detta är för att han ska få hjälpmedel och extra hjälp i skolan sista läsåret. Ingen av oss har tidigare reflekterat över att det kan röra sig om dyslexi utan det var skolan som larmade om detta. Nu kan inte Region Örebro erbjuda utredning förrens om 18-24 Månader och då har han ju redan slutat skolan. Man kunde via vårdslussen få komma till en annan Region inom vårdgarantin som är tre månader men då kräver denna Region en remiss (Egen vårdbegäran gäller inte där, vilket också är märkigt) Men hur som helst, vårdslussen sa att vi skulle kontakta VC för att få en remiss. Det gick åt helvete. Läs konversartionen med VC nedan.
 
Har tagit bort alla namn för att inte hänga ut någon.
 

 

Konversation med VC (Läses nedifrån och upp)⬆️

 

Slutet av konversationen här , scrolla ner för början:

⬇️

 

 ***********************************************************************************************************

Hej!
Vi har som sagt ingen möjlighet att göra en bedömning av eventuell dyslexi inom primärvården och följaktligen har vi ju också svårt att formulera en remiss som skulle väga tyngre än den vårdbegäran ni själva skrivit tillsammans med pedagogen. Vi brukar aldrig vara inblandade i dylika ärenden inom primärvården. Om det nu är så att vårdslussen kräver en remiss från oss får du skicka hit utlåtandet från behandlingsassistenten så kan jag försöka skriva en remiss baserat på detta enligt ert önskemål.

(Läkare)

 

Hej, 

svar på nedan svar:

Nej en egen vårdbegäran är ej likvärdigt med en remiss i annat landsting enligt vårdslussen utan det är en vårdcentral som ska tillgodose remiss. Vill ni att jag ber behandlingsassistent Mxxxx Fxxxx på Karolinska gymnasiet att skicka hennes bedömning till er? Måste säga att det är omöjligt för en ungdom att få hjälp utan en förälder som kan hjälpa till även om dom är myndiga när dom blir bollad så här fram och tillbaka mellan vårdavdelningar.

 

Evalotte Book, Maltes mamma.

 

 

 

Hej!

Har rådjort med läkare.  Läkaren kan ej göra en bedömning kring din dyslexi, finns inga tester här för att bedömma detta. Om de mottagit din egna vårdbegäran ska väl det vara likvärdigt med en remiss. Du får prova att återigen höra av dig till vårdslussen alternativt till logopedi och foniatri för att få ett intyg för att söka vård snabbare någonannanstanns. 

(Distriktssköterska) 

 Denna sköterska kanske behöver utredas också för dyslexi. (Egen anteckning av mig ) 

 

Hej, Se tidigare meddelande. Jag har pratat med vårdslussen och för att jag ska få komma till ett annat landsting behöver jag en remiss utskriven från vårdcentralen. Jag och specialpedagogen på skolan har gjort en utredning och hon säger att jag troligtvis har dyslexi men kan inte göra den bedömningen själv. Därför gjorde vi en egen vårdbegäran men har ej tid att vänta 18-24 månader som region Örebro har erbjudit. Jag har endast detta och nästa läsår kvar i skolan. Vid frågor kontakta min mamma på 010-xxxxxxx.

Med vänlig hälsning Malte och Evalotte (mamma)

 

 

Hej Malte!

Du kan ringa till vårdslussen på tel 019-xxxxxxx, de kan hjälpa dig vidare.

 

 

(Administratör)

 

 

Hej, Jag har via skolan gjort en egen vårdbegäran om utredning av dyslexi. Jag har fått svar att det tar 18-24 månader om jag inte söker via vårdslussen till en annan vårdgivare utanför länet men behöver då en remiss. Kan ni hjälpa mig med en så jag kan ringa vårdslussen?

Med vänlig hälsning Malte 

 

Börja läsa konversationen här:⬆️

 

 **************************************************************************************************************
(null)
 
 
Man blir fasen mörkrädd, läser dom inte vad vi skrivit. Dom svarar ju som om dom inte fattar någonting. Dessutom kan dom inte stava, vilket retar mig när man sitter på en sån tjänst. Går inte att skylla på att dom är utländska heller för det var Svenska namn. Malte och jag fick oss ett gott skratt  iallafall eftersom det är för Dyslexi han söker. Det är visst fler som behöver söka för det.
 
Vi skiter i VC nu. Jag har kontaktat behandlingsassistenten på skolan och dom tar detta via skolhälsovården. Hon skulle prata med skolläkaren som är där på Fredagar. Förhoppningsvis kan den skriva en remiss eftersom egen vårdbegäran tydligen inte är en remiss.
 
Fortsättning följer även här....
 
(null)
 
 
(null)
 
 
I morse råkade jag komma in på denna video där det handlar just om Svensk sjukvård och Försäkringskassan. Man skäms ju åt dom...
 
(null)
 
 
Stefan Sauk är tamejtusan min idol. Lyssna på nedan klipp om sjukvården och försäkringskassan. Så jäkla klockrent. Och sen avslutar han så himla bra:
"Är det någon som blev kränkt av detta så ska jag bjuda den ner till Afrika, till en skola jag startat i Kenya. Då ska du få se vad det innebär att vara kränkt på riktigt."
 
Det är så träffande....alla är ju så jävla lättkränkta nuförtiden. Tack Stefan Sauk för inlägget!
⬇️ klicka på länken för klippet, den är 16 minuter lång.
 
 
https://www.facebook.com/sauk.se/videos/875415186136397/
 
 
 
Och har någon blivit kränkt av mitt inlägg hänvisar jag till Stefan Sauks sista ord i hans videosnutt.
 
Tack för ordet.
 
 
 
 
 
(null)
 
(null)
 
 


Kommentarer

Postat av: Lisa

Publicerad 2019-11-14 17:56:51

Ja du vet precis vad du talar om. Sjukvården och försäkringskassan är ett skämt idag i Sverige. Jag har ME/CFS och jag har kämpat i 20 år med både läkare och försäkringskassan. Idag står jag helt utan ersättning. FK menar att jag kan jobba fast AF gjort en utredning om mig och kommit fram till att jag inte har någon arbetsförmåga. Att vara sjuk , varken fysiskt eller psykiskt, är inte lätt idag. Helst vill regeringen tydligen inför ättestupan verkar det som.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela