evalotte.blogg.se

Min vardag och mina tankar

Konferens och ThanksGiving

Publicerad 2016-11-24 16:02:35 i Allmänt,

Alla vi kundtjänstare på Securitas runt om i landet hade vår årliga konferens denna gången i Stockholm.
Vi tog tåget till Stockholm sen forslades vi vidare till Ekerö för en tvådagars konferens. Det är alltid lika kul att ses då vi annars bara har mail och telefonkontakt. Vi var 42 st denna gång. Kundtjänst/Ekonomi, vi ska nu byta namn eftersom vi inte är någon kundtjänst i den bemärkelsen. Vi jobbar ju mer mot driften med fakturering och avtal och har inte så mycket med kunder att göra. Vi får se vad det blir för namn. Administration kanske?




På kvällen dag ett hade vi en kul aktivitet innan middagen. Vi blev uppdelade i flera lag och fick varsin IPAD och två ficklampor/lag. Vi skulle leta koder, skriva in dessa och svara på frågor. De med mest poäng vann.
Kul med teamwork.














På middagen delades det ut Spettekakor i vanlig ordning då vår chef Peter är skåning. Det var jubilarer såsom år i företaget, jämna födelsedagar och pension som uppmärksammades. Inte bara med spettekakor utan också generösa presentkort. Det snålas inte med mat och vin. Det finns alltid massor att äta och det snålas inte med vin heller. Goda viner som Peter väljer själv då han är en riktig vinkännare.




Min fina kollega Anitha i Örebro går i pension efter nyår och blev rejält uppvaktad.





Och fina Eva i Västerås med sina 51 år i företaget ska också gå i pension.


Min chef Peters chef (Ekonomichef)  P-G fick också en liten spettekaka. Han höll hov om att Spettekakan inte alls var skånsk utan Norsk. Alla skåningar i församlingen var galna, finns inget som är så heligt för skåningar som deras spettekakor. Eller "spiitteekauga" som dom säger. P-G deklarerade även att dom uttalar det fel för det sår klart och tydligt Spettekaka på plasten.
Direkt på dag 2 av konferensen inledde Peter med en Powerpoint om spettekakans historia sen var det slutdiskuterat.
Nästan inge gillar dessa spettekakor förutom jag som alltid brukar komma hem med flera som de andra inte vill ha. De är gjorda på äggula, florsocker, strösocker och potatismjöl. Oftast har de en touch av fisksmak i eftersmaken. Vi googlade på det och det kommer an på att hönorna fått foder som är fiskbaserat.

 
Vi fick en rundvandring på vårt nyrenoverade huvudkontor i Stockholm också. Jag kunde tyvärr inte springa och fota därinne men det var sjukt fint med ljusa stora lokaler och alla kontor var inglasade. De hade egen inomhus skjutbana, stora gym, enorma nyckelrum med väldigt bra säkerhet. Jag var riktigt imponerad.



Fick köpa med en Frappuccino Gingerbread från Starbucks på centralen till Noah, som jag åkte med på tåget hem. Vi har ju tyvärr ingen Starbucks i Örebro.
I dag är det ThanksGiving. Det inträffar alltid sista Torsdagen i November.


Vi har som tradition sen några år tillbaka att fira den tillsammans med våra grannar. Vi är hemma hos grannarna i ena flygeln men jag brukar göra en av kalkonerna.
Fyllning. Äpple, katrinplommon, tranbär, rosmarin, lök och vitlök.

För första gången använde jag en stekpåse och det blev jättebra. Stoppade bara i fyllningen och penslade kalkonen mes smör och soya och gned in lite kryddor. 225 grader tills kalkonen fått lite färg, sen drar man ner till 175 grader. Drygt 30 minuter per kilo brukar man räkna på att den ska tillagas.
 
Min kalkon.
 
Katarinas kalkon.


 










Vi hade mycket mysigt och blev serverade god efterrätt och jag gjorde Pumpkin Spiced Latte på Chaite.
Vi delade med oss vad vi var tacksamma för och läste även några tarotkort i bästa Häxorna i Äsplunda anda.
En mycket trevlig afton även om vi fuskade och hade middagen på Onsdagen eftersom herrn i huset skulle vara borta i dag.
Jag måste säga att jag är riktigt tacksam för dessa härliga grannar som vi varit grannar med sen 2005. Vi är alla otroligt olika och skulle troligtvis aldrig umgåtts om vi inte vore grannar. Men nu har vi funnit varann och uppskattar att vi alla är så olika.
Man har otroligt mycket utbyte av att umgås med sådana människor som inte är precis likadan som en själv. Annorlunda är helt fantastiskt.
Alla våra barn har gått i samma dagis och klasser i skolan. Tre barn är 17, två barn är 15 och 1 är 14. 
Ganska häftigt!


I give thanks for each new morning with it's lights, for rest and shelter of the night, for health and love, for family and friends, for everything thy goodness sends...

Tacksam, Thankful, Greatful, Gratitude.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela